یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جامعه آمادگی برگزاری رای گیری الکترونیکی را ندارد

شريف حسيني

سه شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵:۰۰


منشی کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه هم اکنون جامعه آمادگی برگزاری رای گیری الکترونیکی را ندارد، اعلام کرد: باید در ابتدا اعتمادسازی کامل صورت گیرد سپس این نوع انتخابات برگزار شود.

وایمکس نیوز - شریف حسینی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه ارایه خدمات الکترونیکی یکی ازجمله اهدافی است که تحقق آن در آینده مورد تاکید قرار گرفته است، اعلام کرد: در شرایط حاضر بسیاری از ثبت نام های دانشگاه ها، مدارس و سایر نهادها به صورت الکترونیکی انجام می شود، اما معمولا با ایرادات و مشکلاتی همراه است.
وی با بیان اینکه در شرایط حاضر برگزاری انتخابات تنها به صورت الکترونیکی نمی تواند برای جامعه ما مناسب باشد، گفت: بهتر است در ابتدا این روش انتخابات در کنار روش قدیمی و دستی رای گیری مورد استفاده قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه مردم به انتخابات الکترونیکی اعتماد ندارند، گفت: بخشی از انتخابات رییس جمهوری در دوران قبل به صورت الکترونیکی برگزارشد که به دلیل اعتماد نداشتن مردم اعتراضات گوناگونی را با خود به همراه داشت.
حسینی با تاکید بر اینکه باید ابتدا مردم این اطمینان خاطر را پیدا کنند که در انتخابات الکترونیکی نیروی انسانی و دستی دخالت ندارد، گفت: انتخابات یک حرکت بزرگ است که تمامی مردم در آن شرکت می کنند در نتیجه باید فضای مناسب با این اتفاق ملی ایجاد شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه کاربران و مردم باید در این زمینه آموزش های لازم را ببینند، گفت: لازم است در این زمینه امکانات مناسب فراهم شود ودر اختیار همه مردم قرار بگیرد.
وی امکانات سخت افزاری را از جمله مسایلی دانست که باید در این زمینه در اختیار همگان قرار بگیرد و گفت: البته اطمینان نداشتن مردم به معنی نقص در این نوع انتخابات نیست بلکه به نبود آگاهی بر می گردد که لازم است مردم در این زمینه آموزش های لازم را ببینند.
بعد از گذشت چهار سال از برگزاری انتخابات مجلس هشتم وزیر کشور بار دیگر انتخابات الکترونیکی را وعده داد و اعلام کرد که انتخابات آتی مجلس به صورت صد درصد رایانه ای برگزار می شود. این وعده در حالی به مردم داده شد که پیش از این طرح برگزاری انتخابات مجلس هشتم به صورت رایانه ای به دلیل فقدان ساختارهای لازم مورد مخالفت قرار گرفت، زیرا امکان نظارت از شورای نگهبان سلب می شد.
هر چند محمد نجار، وزیر کشور تصریح کرده است که در حال فراهم کردن بسترهای مناسب برای برگزاری این انتخابات است اما به نظر می رسد که هنوز بسترهای مناسب برای برگزاری این انتخابات فراهم نشده است، همچنانکه در زمان وزارت پورمحمدی نیز مخالفت ‌‌هایی صورت گرفت.
این مخالفت ها در حالی انجام شد که در وزارت کشور نسخه آزمایشی نیز رونمایی شد و برگزاری الکترونیکی به تصویب مجلس نیز رسید اما شورای نگهبان به دلایل متعدد با این مساله موافقت نکرد.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو